Ciekawostki

Kiedyś trzepak, teraz komputer. Jak technologia wpływa na wychowanie dzieci?

Temat technologii i rodzicielstwa wzbudza niemałe emocje, konfrontując odmienne podejścia i skrajne argumenty. Kontrowersje z nim związane wynikają z relacji z własnymi rodzicami, negatywnej roli przypisywanej urządzeniom, obawy przed uzależnieniami, wyższością rozrywki w świecie realnym nad tą wirtualną czy z wielu innych przyczyn utrudniających wdrożenie nowoczesnych urządzeń do dziecięcego świata. Nie można jednak umniejszać ich roli w rozwoju dziecka, gdy są rozsądnie, z głową użytkowane.

Zastępowanie rodziców bajkami, grami i portalami skupiającymi użytkowników o podobnych zainteresowaniach nie jest i nigdy nie było dobre, bez względu na to, co w danym czasie stanowiło owe substytuty. Żadne urządzenie nie jest w stanie zapewnić tego, co daje bliskość, rozmowa i wspólna zabawa, ale traktując je jako pomoc, można osiągnąć bardzo dobre efekty.

Pomoc i rozrywka

Zdecydowana większość polskich gospodarstw domowych posiada dostęp do internetu. Korzystając z tego, wielu rodziców używa gotowych narzędzi oraz aplikacji do zabawy i nauki z maluchami, a z czasem – bardziej zaawansowanych programów do nauki języków, e-dzienników ułatwiających komunikację na linii szkoła-rodzic oraz innych oferowanych na rynku narzędzi. Podstawą komunikacji powinna być codzienna rozmowa, pozbawiona ocen, uogólnień, nastawiona na analizę i wspólne wyciąganie wniosków. Trudno byłoby jednak pozbawić dziecko obcowania z nowymi technologiami w sytuacji, gdy budzimy się, wyłączając budzik na smartfonie, przy śniadaniu przeglądamy na nim portale informacyjne czy serwisy społecznościowe, sprawdzamy pogodę, rozkłady jazdy, zapisujemy listę zakupową, porównujemy ceny, a wieczorem sprawdzamy, co leci w telewizji.

Po ciemnej stronie

Z technologiami wiąże się jednak sporo zagrożeń. Traktując je jako element wyręczający rodziców w wychowaniu, można zatracić relację, jaka powinna ich łączyć z dziećmi. Zainteresowanie dziecka (nawet na kilka godzin!) wciągającą grą nie jest trudne. Gdy mu się spodoba, nawet przez kilka kolejnych dni można mieć „spokój”. Powstaje tylko pytanie, do czego to prowadzi… Późniejsze uzależnienia, uczucie obcości, wyalienowania i trudności w kontaktach z rodziną oraz rówieśnikami nie ułatwią startu w dorosłe życie. Wszystko jest dla ludzi, ale trzeba pamiętać o umiarze.

Trudno uciec

Obecne czasy charakteryzuje sporo paradoksów. Kilkuletnie dzieci lepiej radzą sobie z obsługą smartfona czy tabletu niż z zawiązywaniem sznurówek, podczas gdy seniorzy, którym technologie mogłyby znacznie poprawić komfort życia, często nie znają podstaw korzystania z nich. Odcinanie jest drogą na skróty, która w dalszej perspektywie może bardziej przeszkodzić niż pomóc. Warto więc pomóc dzieciom zyskać na kontakcie z technologiami. Pokazując im, jak spore postępy w czytaniu, pisaniu, liczeniu i nauce języka mogą zrobić dzięki nowoczesnym aplikacjom, uczy się je, jak mądrze korzystać z urządzeń. Należy pamiętać, że to nie technologie, a sposób, w jaki z nich korzystamy może rodzić problemy. Najłatwiej o tzw. ślęczenie przed komputerem obwinić i dziecko, i komputer. Trudniej zaobserwować swoje zgubne przyzwyczajenia. Nigdy nie jest za późno, by to zmienić.

uliczka w nikiszowcu
Poprzedni

Anegdoty o Śląsku

starość
Następny

Dzień świstaka, który trwa od dziesięciu lat

Janusz Marek

Janusz Marek

Janusz Marek to wyjątkowa postać współczesnego świata, której żaden temat nie jest obcy. Wierzy w siłę internetu i słowa pisanego, dlatego też w serwisie ksiegi-parafialne.pl będzie publikował historie, ciekawostki, odkrycia, życiorysy, a także wiele innych informacji, które być może będą miały wpływ na dalsze dzieje ludzkości.

Brak komentarzy

Pozostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>